حمید قاضیزاده؛ حیدر مختاری؛ مهری شیرازی باصیری
چکیده
هدف پژوهش: این پژوهش با هدف بررسی رابطةاستفاده از شبکههای اجتماعی مجازی با میزان مطالعه غیردرسی دانشجویان دانشگاه پیام نور ایذه انجام شده است.روش کار پژوهش : پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش پیمایشی میباشد. از بین 1200 نفر از کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور ایذه، 316 دانشجو با استفاده از جدول کرجسی و مورگان بهعنوان نمونه ...
بیشتر
هدف پژوهش: این پژوهش با هدف بررسی رابطةاستفاده از شبکههای اجتماعی مجازی با میزان مطالعه غیردرسی دانشجویان دانشگاه پیام نور ایذه انجام شده است.روش کار پژوهش : پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش پیمایشی میباشد. از بین 1200 نفر از کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور ایذه، 316 دانشجو با استفاده از جدول کرجسی و مورگان بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادههای پژوهش از دو پرسشنامه محققساخته میزان استفاده از شبکههای اجتماعی و میزان مطالعه غیردرسی استفاده شد و جهت تحلیل دادهها نیز از آمار توصیفی و استنباطی نظیر ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t تک نمونهای و t مستقل استفاده شد.یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که ضریب همبستگی بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی و میزان مطالعه منابع غیردرسی از لحاظ آماری معنادار میباشد. در نتیجه با افزایش استفاده دانشجویان از شبکههای اجتماعی میزان مطالعه غیردرسی آنها نیز افزایش مییابد و با توجه به اینکه میانگین استفاده از شبکههای اجتماعی و میانگین مطالعه غیردرسی در دانشجویان دانشگاه پیام نور ایذه به ترتیب برابر با 90/56 و 30/45 میباشد، در نتیجه میزان استفاده از شبکههای اجتماعی و میزان مطالعه غیردرسی در بین دانشجویان دانشگاه پیام نور ایذه پایینتر از مقدار ملاک میباشد. همچنین مقدار t محاسبه شده برای استفاده از شبکههای اجتماعی و مطالعه غیردرسی در دانشجویان دختر و پسر بهترتیب 5/1 و 37/0 - بوده که نشان میدهد که بین این دو تفاوت معناداری وجود ندارد.بحث و نتیجهگیری: استقبال از رسانههای اجتماعی مجازی در سالهای اخیر بر کسی پوشیده نیست، بنابراین اگر مدیران و مسئولان دانشگاهی نسبت به میزان و عوامل مثبت و منفی استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی در بین دانشجویان و جامعه خود غافل باشند سرمایه عظیمی را از دست خواهند داد.
مریم سادات سیدین؛ حیدر مختاری
چکیده
هدف پژوهش: کتابداران باید کتابخانه را هوشمند کنند تا کاربران خود را از دست ندهند و در محیط رقابتی که کتابخانه بدیلهایی فراوان دارد، موفق عمل کنند. موبایلسایت مناسب کتابخانه یکی از این راهها است. پژوهش حاضر با هدف ددستیابی به عناصر لازم برای طراحی موبایلسایت کتابخانه دانشگاهی انجام شده است.روش کار پژوهش: با روش توصیفی ...
بیشتر
هدف پژوهش: کتابداران باید کتابخانه را هوشمند کنند تا کاربران خود را از دست ندهند و در محیط رقابتی که کتابخانه بدیلهایی فراوان دارد، موفق عمل کنند. موبایلسایت مناسب کتابخانه یکی از این راهها است. پژوهش حاضر با هدف ددستیابی به عناصر لازم برای طراحی موبایلسایت کتابخانه دانشگاهی انجام شده است.روش کار پژوهش: با روش توصیفی و نیز مطالعه متون و پیشینه مرتبط، عناصر و ویژگیهای موبایلسایت کتابخانههای دانشگاهی یازده دانشگاه برتر جهان در سال 2021 میلادی شناسایی و تبیین شد.یافتهها: خدمات موبایلسایت کتابخانهای از قبیل ذکر ساعات کار، امکان جستجو در فهرست کتابخانه، آوردن اطلاعات تماس و نقشه در تمام این موبایل سایتها و بعد از آنها خدماتی نظیر دسترسی به پایگاههای اطلاعاتی و سؤال از کتابدار قرار دارد. در کل بیست نوع خدمات موبایل سایت کتابخانه ای شناسایی و در حکم عناصر لازم برای طراحی موبایل سایت کتابخانۀ دانشگاهی پیشنهاد شد.بحث و نتیجهگیری: کتابخانههای دانشگاهی میتوانند از عناصر به دست آمده در این تحقیق برای طراحی لگوی مناسب وبسایت کتابخانه دانشگاهی استفاده کنند.